diumenge, 13 de desembre del 2009

Avaluació de recursos


1. Primer de tot, voldria compartir amb tots vosaltres la nostra webquest:

http://www.catedu.es/crear_wq/wq/home/3840/index.html.

Es tracta d'una webquest dirigida a tot l'alumnat d'Educació Secundària. Aquesta té com a objectiu principal educar sobre la interculturalitat. Mitjançant el material que es treballa (film, documental i anuncis - cartells) es pretén oferir el alumnat una altra visió davant les diferències i els estereotips, així com es vol assolir que aquests adoptin estratègies adequades per tenir una comprensió crítica d’aquests conceptes. Amb la webquest també es vol dotar de coneixement el alumnat, educar-lo per a la ciutadania, la convivència harmònica, la pau i el diàleg. Està programada per a dur-la a terme en cinc sessions i la organització en les activitats és individual primer i després grupal, realitzant debat sobre les qüestions analitzades.

2. En segon lloc m'agradaria donar el meu punt de vista sobre l'ús de webquests en l'àmbit educatiu i més concretament en temes lligats a la interculturalitat.

És evident l'atractiu de les tecnologies (concretament internet) en el jovent d'avui diu, és quelcom familiar a ells i l'usen com "una finestra oberta al món". Però a més, les webquest tenen la finalitat d'ensenyar de manera atractiva, vull dir, es presenta un repte, que ha de ser resolt només amb l'eina que tenen al davant, l'ordinador. Aquest repte pot implicar des de una simple cerca d'informació fins a un debat obert amb arguments contraposats entre el grup classe, amb un final consensuat.

Sabem com és d'important enfocar els temes d'interculturalitat a nivell d'equips, grups, organitzacions que permetin la cooperació i la col·laboració dels seus components. El fet de poder-se autoavaluar també els incentiva i és ben segur que en treuran mes profit d'aquesta experiència que no pas de la lectura i aprenentatge mecànic d'un tema. El caracter investigador que tenen les webquests endinsen a l'alumnat en un món nou (perquè cada webquest tracta un tema diferent i de manera diferent), el porten a reflexionar, a qüestionar-se, inclús s'atreveix a negar el que pensava, i mitjançant el treball cooperatiu contemplar la possibilitat d'incorporar noves maneres de pensar o de veure el món.


3. Per últim, voldria indicar-vos una webquest que he trobat sobre els moviments migratoris i l'intercanvi de cultures i m'ha resultat interessant:

http://ceipdrassanes.ravalnet.org/webquest/immigracio/index.htm

L'anàlisi que en faig de la mateixa és el següent:

La webquest analitzada "Moviments migratoris... Qui és l'estranger?" està dirigida a l'alumnat de Cicle Superior d'Educació Primària, tot i que podria aplicar-se també a l'alumnat de Primer Cicle d'Educació Secundària, per les eines tecnològiques que s'han de fer servir per a la resolució d'algunes de les activitats.

El tema inicial i transversal és "els moviments migratoris" que després donaran pas a la convivència i intercanvi entre cultures. L'inici de la webquest trobo que és molt engrescador perquè capta l'atenció de l'alumne presentant un cas molt proper a ells, explica la història d'un copany de classe que ha hagut de marxar al Nepal. La tasca principal dels alumnes és fer-li veure al seu company que de totes les cultures ens nodrim i que tot i que trobi a faltar Catalunya i els seus amics, la seva experiència no deixa de ser positiva.

Les activitats estan dividides en quatre fases: FASE 1 recerca d'informació sobre els moviments migratoris i posterior plasmació en un mapa conceptual, realització d'un mural sobre diversos aspectes relacionats amb l'intercanvi de cultures, FASE 2 exposició de les conclusions extretes de l'apartat anterior per explicar què se'n treu de positiu del contacte entre cultures, FASE 3 reflexió sobre les actituds xenòfobes a partir de l'anàlisi de diferents recursos proporcionats (text, còmic, cançó, cartells), FASE 4 I ÚLTIMA creació d'una web amb un decàleg dels aspectes positius de l'intercanvi de cultures (vindria a ser la conclusió de tota la feina feta fins aquí).

Totes les activitats estan pensades per a realitzar-se en petit grup i en una de les activitats s'arriba a un consens amb tots els grups de la classe, però no considero que el nivell de cooperació entre grups a la classe existeixi durant l'activitat. La formació de grups només existeix com a part organitzativa i d'agrupaments a l'activitat, però no veig que en cap moment hi hagi cap treball de col·laboració i cooperatiu. Si existeix dins del grup de treball però no a nivell grup gran o grup classe.

El nivell d'interculturalitat que mostra la webquet és bàsic o d'intercanvi de coneixement sobre les diverses cultures. Hi ha una descoberta d'altres cultures, de la interacció que hi ha entre elles i de les coses positives que se'n pot treure de la unió i convivència d'aquestes cultures, però no existeix ni es dona lloc a cap situació conflictiva on s'hagin de negociar les parts enfrontades per poder arribar a una posició de consens (això ja seria el nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors).

Per últim, i pel que fa a l'aspecte pedagògic, considero que els recursos que se'ls proporciona són variats i de fàcil accés (excepte els de la fase 3 que no aconsegueixo obrir-los). Reitero que existeixen certes limitacions com l'ús de mapes conceptuals o el disseny d'una web, per això dirigiria la webquest a alumnat de secundària. Tot i que veig innecessari crear una web, en la fase 4, per poder reflectir un decàleg a mode de conclusio de l'activitat global, amb les coses positives que aporta l'intercanvi de cultures, potser en un word seria més que presentable. Si realitzessim la opció que proposa l'autora de la webquest ens caldrien moltes més sessions per preparar bé la part tècnica-formal de les activitats.


I abans d'acabar l'entrada d'avui i sense voler fer-me més pesada voldria comentar que tot el que m'han aportat la PAC2 i 3 de l'assignatura, és positiu. Crec que tots els professionals de l'educació, i quan dic tots vull dir tots, no només els que poder estem més familiaritzats amb el medi per pertanyer a una generació més propera a la tecnològica. Imagineu-vos si tots anéssim creant aquest tipus de recursos a la xarxa, la base de dades i els recursos a utilitzar serien moltíssims. L'intercanvi entre professionals de l'educació és importantíssim si volem fer allò que molts desitgem: una educació de qualitat. Ja que no rebem els recursos humans i tantes vegades tampoc materials per part de les Administracions per poder donar resposta a les necessitats educatives d'avui dia a les aules, poder que ens ho maneguem nosaltres mateixos, i creem un món infinit amb multitud de recursos online per a treballar amb els nostres alumnes.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada