diumenge, 2 de maig del 2010

AUTOAVALUACIÓ 2.1: sobre el canvi conceptual


Des de que vam iniciar el semestre en el mes de febrer fins ara, l’abril, han hagut transformacions, ampliacions, eliminacions, substitucions, reestructuracions, descobriments, construccions. Parlo de continguts, idees, esquemes que han sofert canvis en el transcurs de dos mesos.
Si hagués de contestar ara les preguntes que vaig respondre a l’avaluació inicial, n’hi hauria bastants canvis. S’han donat una sèrie de canvis conceptuals perquè existien uns coneixements previs i aquests s’han convertit, mitjançant acomodacions i altres modificacions en millors estructures de coneixement (model piagetià). Per posar un exemple: a l’inici del semestre relacionava “tecnologia educativa” només amb la pràctica educativa, amb docents, aprenentatges i alumnes. El meu coneixement s’ha vist ampliat i per tant modificat, en tant que he descobert que l’àmbit professional també té cabuda en el cmp de la tecnologia educativa. Per una altra banda, també vaig afirmar l’estreta relació entre CTS, però no sabia explicar ben bé aquesta relació.Tenint en compte aquests canvis i la manera en què s’han donat aquests canvis en el meu procés d’aprenentatge, puc afirmar que l’estat del meu coneixement s’ha vist transformat de manera gradual, sobretot amb ampliacions (degut a la meva ignorància inicial sobre el tema); unes estructures de coneixement que s’aniran millorant en el transcurs del curs i també de la vida.

En quant als mapes conceptuals i la seva evolució, he comprovat que en el darrer mapa ha hagut una introducció de termes que ha donat lloc a un increment de les relacions i connexions entre idees. En aquest cas, el canvi ha esdevingut una reorganització radical. He establert un nou paradigma, doncs en l’anterior no podien acomodar-se les noves teories.També m’he adonat en la comparació dels dos mapes, que en el darrer he deixat de banda el terme “educació”, relegant-lo només al de “tecnologia educativa”.

Per últim, m'agradaria presentar una experiència personal lligada a la meva estada a la universitat cursant els estudis de magisteri. Fins l’últim any, que va ser quan vaig realitzar les pràctiques, l’aprenentatge havia estat simplement reproductiu, en el que només podia haver algun canvi en la relació entre conceptes (canvi conceptual resultat de la instrucció), però no una reestructuració del meu model conceptual. En canvi, després de realitzar les pràctiques de magisteri a una escola d’Educació Primària, vaig ser capaç de desenvolupar nous models conceptuals mitjançant el descobriment i les posteriors i conseqüents hipòtesis explicatives. Allò que estava experimentant a les pràctiques dia a dia, no es corresponia però a les meves creences i pressuposicions (revisió com a canvi conceptual).
 
I acabo, fins ara, he pogut constatar els diferents canvis conceptuals que poden donar-se en un procés d’aprenentatge. Tot i això, el més important, sota el meu punt de vista, és que el canvi conceptual sigui significatiu, i per això ha de ser intencional. Jo, com a subjecte aprenent he de ser conscient que la meva comprensió de vegades no és adequada i necessito canviar-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada